سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

گزیده ای از بیانات حجت الاسلام و المسلمین تیموری شب دوم محرم ۹۱ هیات حضرت یوسف زهرا عج شهرستان خرم آباد (منبع)

گزارش تصویری برنامه امسال را در سایت انفطار اینجا مشاهده بفرمایید.

 بسم الله الرحمن الرحیم.

الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله ثمّ الصلاه و السلام علی خیر خلقه و أشرف بریّته سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیه الله فی الأرضین و اللعن علی أعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

به پا داشتن ایام سوگواری امام حسین علیه السلام مهم است و بهترین فرصت برای زمان ماست چون  در زمان گذشته عزاداری ممنوع بود و الان الحمدالله موقعیت برای عزاداری اباعبدالله علیه السلام مهیا است.

 دشمن به بدترین شکل روی ما دست گذاشته و دین را واژگون نشان داده است و خداوند نسخه الهی را پیچیده است و پیامبرش را محمد مصطفی(ص) قرار داده است  و ما وظیفه داریم آن حضرت را بفهمیم و تمام چهاره  معصوم خلیفه الهی ریو زمین هستند . نشان دادن اخلاق معصوم الگو گرفته از حضرت محمد(ص) است. کسی که به حضرت علی(ع) فرمود که شما حضرت علی(ع) از پیامبر بالاتر است حضرت علی(ع) فرمودند من علی غلام پیامبر (ص) هستم .. من هر چه دارم از پیامبر(ص) کسب کردم  (۱)

. و حضرت پیامبر(ص) آمد تا از او تقلید کنیم و به کمال برسیم.

 این هیات ها باید باعث شود تا بین من و خودم، بین من و مردم و خدا شوق جدایی از گناه پیش بیاید. یعنی اگر گناه کنم نارحت شوم و اثر این هیات ها باید دوری از گناه باشد.

 در اصول کافی در کلام معصوم آمده است به خدا قسم آنهایی که قبل از شما بودند بیچاره شدند و هلاک شدند چون به مسائل دین عادت کردند(۲) به این تعبیر که همه سینه میزنند و ما هم سینه میزنیم همه نماز می خوانند و ما هم نماز می خوانیم چون روی تعبد و تعقل نبوده و دشمن روی همین مسئله دست گذاشته و تا حدودی نیز موفق شده است واز جهالت ما نسبت به مفاهیم دین استفاده می کند. راه حل این مسالهاین است از جایی که گزیده شدیم وارد شویم خداوند اگر فرموده است وظیفه است آن را انجام بدهیم انجام دهیم در محضر خداوند همه گناهان ، کبیره است .

حضرت صادق  ( علیه السلام )  فرمودند  : « روزی که قلعه خیبر ، دژ محکم یهودانی که در برابر  پیشرفت  اسلام جوان ، سنگ اندازی می کردند و هر روز نقشه ای می کشیدند و تر فندهایی  برای   متوقف  ساختن ، بلکه بر انداختن نظام اسلامی ، طرح می کردند به دست سپاه  اسلام  فتح شد  ،  جعفر  از کشور حبشه که به سر پرستی جمعی از مسلمانان که در نتیجه  فشار سردمداران  کفر  به  آنجا  مسافرت  کرده بودند که تا در محیطی آزاد به اقامه مراسم  دین  قیام کنند  و  هم  به  تبلیغ  اسلام  پرداخته  ،  درخت  دین را در آن سر زمین بنشانند ، مسافرت کرده بود مراجعت کرد .حضرت  رسول اکرم  (صلی الله علیه و آله و سلم )  از  شنیدن  این  جریان  بسیار  خرسند گردید و فرمود : « والله ما ادری بایهما انا اشد سروراً بقدوم جعفر ام بفتح خیبر » . قسم به خداوند  از  این  دو  جریانی  که  امروز  برای  ما  پیش آمده است نمی دانم برای کدام یک بیشتر  خشنود باشم ، آیا برای فتح خیبر یا برای بازگشت جعفر ؟ و از جای خود برخاست و جعفر را به آغوش کشید و میان دو چشم وی را بوسید و فرمود هدیه ای به تو بدهم .چون این کلام را مسلمانان شنیدند افراد بسیاری  در میان جمع گرد آمدند و چنین فکر می کردندکه این هدیه طلا ونقره قابل توجهی خواهد بود.  حضرتش به جعفر فرمودند : « چهار رکعت نماز به تو تعلیم می دهم اگر بتوانی در هر روز و اگر نه در دو روز و گرنه در هر جمعه و  اگر نتوانستی در هر ماه یک مرتبه و اگر نتوانستی در هر سال یک مرتبه بخوان ، خداوند متعال گناهانی را که ما بین آن دو نماز انجام گرفته باشد می آمرزد(۳)

امام صادق (ع) فرمودند هر وقت گرفتار می شدم نماز جعفر طیار می خواندم .

 دشمن ها فهمیدند زمانی می تواننند اهل بیت علیهم السلام و شیعه و اسلام را زمین بی اندازند که نامی از پیامبر(ص) نباشد.

عده ای مزاحم حضرت رسول می شدند و او را اذیت می کردند و از حضرت سوالاتی بی ربط می پرسیدند و وقت پیامبر را می گرفتند و آیه ای بر پیامبر نازل شد که هر که می خواهد با پیامبر صحبت کند صدقه بدهد(۴) حضرت علی خدمت پیامبرص رسید و صدقه ای داد و سوال پرسید علی(ع) پرسید وفاداری چیست؟ حضرت فرمود اگر شهادتین گفتی پای آن تا آخر بایستی و استقامت کنید دوباره صدقه داد و پرسید حق چیست؟ و دوباره صدقه داد و پرسید نفسم را چگونه از جهنم نجات دهم؟ حضرت فرمود لقمه حلال بخور اگر خدا گفت همه گناهان تو را می بخشم ولی اگر گفت فلان گناه را نبخشیدم چه می شود پس باید بیشت حواسمان جمع کنیم و گناه نکینم.

زیارت امین الله اولین گام شیعه شدن را شناخت پیامبر و مکتب اسلام می دادند.

یک روز برادر امام رضا(ع) نزد امام آمد و احوالپرسی کرد اصلا او را تحویل نگرفت و گفت تو برادر من نیستی زمانی برادر من می شوی که خدا را اطاعتت کنی و اگر بردارم نیستی و صداقت در این یعنی اینکه رودرو حق را بگوییم و اگر مانند معصومین و اهل بیت ع نباشیم مخالفین و اهل دوزخیم.(۵)

خلیفه عباسی آمد خدمات امام هادی (ع) گفت بخدا قسم اگر حکومت دست من باشد خاندان تو را بر باد می دهم و تمام مزارع و کشتزارها را آتش می زنم و آب و چاهی که بر طرف خانه توست قطع می کنم حضرت فرمودند: ما با شما اینگونه برخورد نمی کنیم چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم، (۶) و خدا کند که بین و ما و اهل بیت فاصله نباشد و در این شب کاروان امام حسین (ع) وارد کربلا شدند.

و السلام علی من اتبع الهدی.

تصویری از سایت انفطار از برنامه امسال این هیئت با سخنرانی حاج آقا تیموری

تصویری از سایت انفطار از برنامه امسال این هیئت با سخنرانی حاج آقا تیموری

منابع :

۱)       نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲

۲)       امام صادق (ع) فرمود : از سفارشات امیرالمومنین (ع) به اصحابش این است : بدانید که قرآن هدایت شب و روز است ( یعنی در همه احوال و اوقات هدایت کننده است ) و نور شب تاریک است . برای هر سختی و نیازی ( راه نجات را در گرفتاری و بلا نشان دهد ) پس چون بلائی فرا رسد اموال خود را سپر جانتان سازید و چون حادثه ای پیش آمد ( که مربوط به امر دین است و جز با دادن جان مرتفع نشود ) جان خود را فدای دینتان کنید و بدانید که هلاک شده کسی است که دینش تباه شود و غارت زده کسی است که دینش را به ربایند همانا پس از رسیدن به بهشت نیازی نیست و بعد از دوزخ بی نیازی نیست ( هرکه در دنیا عمل صالح کند و مستوجب بهشت گردد فقیر و نیازمند نیست هر چند دست تنگ و گرفتار باشد و کسی که خود را مستوجب دوزخ سازد بی نیازی ندارد هر چند ثروتمند و مرفه باشد ) اسیر دوزخ آزاد نگردد و نابینایش بهبودی نیابد.   اصول کافی جلد ۳ صفحه۳۰۶

۳)       آداب نماز جعفر طیّار
۱٫ از آداب نماز جعفر طیار این است که در رکعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در رکعت دوم سوره عادیات و در رکعت سوم سوره نصر و در رکعت چهارم سوره توحید خوانده شود.
۲٫ مستحب است که در سجده دوم رکعت دوم، بعد از تسبیحات بگوید: «یا من لبس العزّ و الوقار، یا من تعطّف بالمجد و تکرّم به، یا من لا ینبغی التّسبیح الّا له، یا من احصی کلّ شیء علمه، یا ذا النّعمه و الطّول، یا ذا المنّ و الفضل، یا ذالقدره و الکرم، اسئلک بمعاقد العزّ من عرشک و منتهی الرّحمه بکتابک و بأسمک الأعظم الأعلی و کلماتک التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی کذا و کذا» سپس حاجتهایش را بگوید، به فارسی هم می تواند حاجاتش را درخواست کند.
۳٫ بعد از فارغ شدن از نماز، مستحب است دعایی را که شیخ طوسی و سید بن طاووس از مفضل بن عمر نقل کرده اند بخواند.
مفضل می گوید: ابا عبدالله امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ را دیدم نماز جعفر طیار را می خواند و دستهایش را بلند کرد و به این دعا خدا را خواند: «یا ربّ یا ربّ» تا نفس قطع شد، «یا ربّاه یا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «یا الله یا الله» تا نفس قطع شد، «یا حیّ یا حیّ» تا نفس قطع شد، «یا رحیم یا رحیم» تا نفس قطع شد، «یا رحمان یا رحمان» هفت مرتبه، «یا ارحم الرّاحمین» هفت مرتبه. سپس گفت:
«اللّهمّ انّی افتتح القول بحمدک و انطق بالثّناء علیک و امجدک و لا غایه لمدحک و اثنی علیک و من یبلغ غایه ثنائک و امد مجدک و انّی لخلیقتک کنه معرفه مجدک و ایّ زمن لم تکن ممدوحاً بفضلک موصوفاً بمجدک عوّاداً علی المذنبین بحلمک تخلّف سکّان ارضک عن طاعتک و کنت علیهم عطوفاً بجودک جواداً بفضلک عوّاداً بکرمک یا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإکرام».
سپس حضرت به من فرمود: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری این نماز را به جا آور و با این دعا (خدا را) بخوان و حاجتت را (از خدا) بخواه که خدا ان شاء الله برآورده می کند و به او اطمینان است .تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۲۴۴٫
نماز جعفر طیار را می توان به نیابت برای مردگان و شهدا خواند و هم چنین می تواند بدون نیابت ثوابش را هدیه کرد. هدیه کردن ثواب نماز به روح اموات و شهدا، هم درجات آنها را زیادتر می کند و هم اجر خود انسان را بیشتر می گرداند و هر چه هدیه شونده مقامش بالاتر باشد، اجر هدیه کننده بیشتر می شود.
این نماز را به حساب نوافل شبانه روزی می توان گذارد، یعنی نافله را به این طریق می توان به جا آورد تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۲۴۵٫
در حدیث رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده است در مقام کسی که نماز جعفر گزارد، اگر بر او مثل ریگ بیابان و کف دریا گناه باشد که می آمرزد مر او را حق تعالی.مفاتیح الجنان، ص ۶۹۲٫

۴)       مدتی بود که ثروتمندان با پیامبر صلی الله علیه و آله به طور خصوصی سخن می‌گفتند و با این کار نوبت به فقیران و مستمندان نمی‌رسید تا با رسول خدا صحبت کنند. این کار مایه ناخرسندی رسول خدا گشته بود، تا این که این آیه نازل شد:
« یا ایها الذین آمنوا اذا ناجیتم الرسول فقدموا بین یدی نجواکم صدقه ذلک خیر لکم و اطهر »؛ (سوره مجادله، آیه ۱۲) (ای کسانی که ایمان آورده اید، هرگاه خواستید با پیامبر سخن سری بگویید یا سؤالی کنید، باید پیش از آن، مبلغی صدقه بدهید، که این صدقه برای شما بهتر و پاکیزه تر است.) (زیرا شما را از سوالات بیجا بر کنار و از بخل و لئامت پاک می گرداند.)

پیامبر خدا بعد از نزول این آیه فرمان داد همگان پیش از سخن سری با او صدقه ای بدهند.
با نزول این آیه، تهیدستان نتوانستند صدقه بدهند و بی نیازان هم بخل ورزیدند. به همین جهت ازدحام پیرامون رسول خدا از میان رفت.
ولی تنها کسی که صدقه داد، امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود که یک دینار را به ده درهم خرد کرد و ده بار با رسول خدا به طور خصوصی سخن گفت.
علی علیه السلام می فرمود:« در قرآن کریم آیه ای است که جز من کسی به آن عمل نکرده و در آینده نیز عمل نخواهد کرد.»

۵)       به این داستان که استاد مطهری با عنوان «حرف بقال‌ها» به شیوه‌ای روان و در عین حال مستند آن را نقل کرده، توجه کنید:

در زمانی که علی‌بن ‌موسی‌الرضا علیه‌السلام از طرف مأمون به خراسان احضار شده و اجبارا با شرایط خاصی، ولایتعهدی مأمون را پذیرفته بود، «زیدالنار،» برادر امام نیز در خراسان بود. زید به واسطه داعیه‌ای که داشت و انقلابی که در مدینه برپا کرده بود، مورد خشم و غضب مأمون قرار گرفته بود. اما مأمون که آن ایام سیاستش اقتضا می‌کرد، حرمت و حشمت امام رضا علیه السلام را حفظ کند، به خاطر امام از قتل یا حبس برادرش زید، صرف‌نظر کرد.

ای زید! حرف های بقال های کوفه باورت آمده و مرتب تحویل مردم می‌دهی. اینها چه چیز است که به مردم می‌گویی؟! آن که شنیده‌ای خداوند ذریه فاطمه را از آتش جهنم مصون داشته است، مقصود فرزندان بلافصل فاطمه؛ یعنی حسن و حسین و دو خواهر ایشان است. منبع :داستان راستان، مرتضی مطهری

۶)       متوکل عباسی یکی از جنایت کارترین خلفای عباسی است که از سال ۲۳۲ هـ.ق تا سال ۲۴۷ هـ.ق امر خلافت را برعهده داشت. او در دشمنی با امیرالمؤمنین علی علیه السّلام و خاندان و شیعیان آن حضرت از هیچ کوششی فروگذار نکرد. دوران حکومت او برای شیعیان و علویان یکی از سیاه ترین دوران ها به شمار می‌ رود. از جمله جنایات وی عبارتند از :
۱٫ تعقیب و زندانی کردن شیعیان و آزار و اذیت آنها؛
۲٫ دستور تخریب آرامگاه امام حسین علیه السّلام؛
۳٫ قتل شیعیانی همانند «ابن سکیت» یار با وفای امام جواد علیه السّلام و امام هادی علیه السّلام.

متوکل کینه عجیبی به علویان داشت و جنایات زیادی را بر آنان روا داشت و اگر ترس از شورش مردم نبود، چه بسا امام هادی (علیه السلام)را در ابتدای خلافتش به قتل می رساند، اما وقتی که به قتل رساندن امام را صلاح ندید، هر از چند گاهی سعی می کرد امام را تحقیر کند و او را بیازارد. او روزی امام را مجبور کرد تا مانند رجال دربارش (وزیران، امیران، نیروهای نظامی و دیگر اطرافیان) لباس های فاخر بپوشد و خود را در بهترین شکل و قیافه بیاراید و مانند دیگران در رکاب متوکل- که سوار اسب حرکت می کرد- پیاده راه برود. تنها کسی که از پیاده رفتن در برابر خلیفه مستثنا بود، فتح بن خاقان، وزیر کینه توز وی، بود که او نیز مانند متوکل سواره می رفت. امام در این ماجرا، مظلوم واقع شد و در عین حال توان انتقام از متوکل را نداشت؛ چرا که او خلیفه بود و امام در سامرا غریبانه زندگی می کرد. حضرت در چنین شرایطی باید چه شیوه ای را در مواجهه با متوکل به کار می گرفت؟
ایشان رفتار پسندیده و عبرت آموزی را از خود بر جای گذاشت و وقتی یاوری به جز خدا در مقابل متوکل جبّار ندید، شروع به خواندن «دعای مظلوم بر ظالم» کرد متن دعای مظلوم، در کتاب «مهج الدعوات»، سید بن طاووس، وجود دارد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی