سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

گفت‌وگوی برادر مسعود فرج‌الهی با حجت الاسلام رمضان تییموری در نشریه تبلور اندیشه (نشریه محلی لرستان):

شب و روز عاشورا، آموختنی‌های بسیار دارد. درس‌ها و عبرت‌هایی که به تنهایی می‌تواند هر ملتی را از حضیض ذلت به اوج عزت برساند. شهادت درس گران‌سنگی است که مردم ایران از مکتب حسین ‌(ع) آموختند و پرداختن به فرهنگ شهادت یعنی احیای استقامت، شجاعت، عزت و آرامش و جوانمردی بخصوص بصیرت دشمن‌شناسی است. در این راستا به سراغ مردی رفته‌ایم که همه‌‌ی هم و غمش زنده نگه‌داشتن مکتب شهادت است. حجت‌‌السلام تیموری بر این پندار است که جوهر خامه‌اش باید در خدمت خون شهدا باشد و ادای دین را مرهون خون ریخته شده آنان می‌داند. او ساده و صمیمی و بی‌آلایش در کنارمان می‌نشیند و در کمال فروتنی و تواضع به ناچیز بودن خود در مقابل شهدا اقرار می‌نماید و با سخن پرمحبتش به پرسش‌هایمان پاسخ می‌دهد.

حجت‌السلام تیموری محقق و پژوهشگر فعال لرستانی‌تبار که در اشاعه فرهنگ دینی و دفاع مقدس، صاحب تألیفات عدیده‌ای می‌باشد.

جناب حاج آقا تیموری تقاضا می‌کنیم گفت‌وگو را از خانواده،‌تحصیل، تأثیرات محیط و حوزه آغاز کنید:

_ حقیر در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان الشتر پا به عرصه این کره‌ی خاکی نهاده و بنا به لطف خداوند متعال و شوق به تحصیلات علوم دینی راهی حوزه علمیه شدم که در این راستا الحمدلله توانستم از اندیشمندان بزرگوار و توانمند حوزه شیعی بهره‌های وافی خود را در حد بضاعت کسب نمایم و دروس را از محضر علما و مراجع بزرگوار تا حد دروس خارج ادامه دهم.

شما دارای آثار قلمی چه به صورت کتاب، مقاله و مقدمه هستید چه عناوینی دارید و چطور شد به این عرصه روی آوردید؟

_ به لطف و عنایت خداوند متعال تا به امروز حدود چهل جلد کتاب و ده‌ها عنوان مقاله در موضوعات دینی و دفاع مقدس در ۳ بخش تدوین، تألیف و ترجمه به رشته تحریر درآورده‌ام. از آنجا که زیربنای توسعه، فرهنگ می‌باشد و تا فرهنگ در بوته نقد و تحلیل واقع نگردد اصولاً فرهنگ پویا معنا پیدا نمی‌کند از این‌رو سعی شد فرهنگ دینی و حماسی این مرز و بوم با قلم ساده و مورد توجه مخاطب جوان نگاشته شود به امید روزی که بتوان مسیر حرکت به سوی آن فرهنگ متعالی را طراحی و عرضه کنیم. از طرفی دیگر به خاطر مشکلات عدیده استان تعداد نویسندگان روحانی قلیل می‌باشند. این دو عامل یعنی توجه به فرهنگ پویا و نبود مُبلغ در عرصه حوزه دینی سبب خوبی برای نگارش به وجود آورد.

عمده فعالیت‌های شما در عرصه نویسندگی پرداختن به آثار شهدا به خصوص زندگی‌نامه آن‌هاست در این مورد هدفی را دنبال می‌کنید؟

_ سرسبزی امروز حاصل خون سرخ شهداست که در معرکه جنگ و دفاع از مرز و بوم جان خود را فدا کرده‌اند حال در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کم‌ترین قدم، گام برداشتن برای ترسیم چهره‌های نورانی شهدا است و اگر کسی بتواند در این راه قلم یا قدمی بردارد و کوتاهی نماید به سان حرکت خروشان تاریخ کربلا در صف مقابل سیدالشهدا قرار خواهد گرفت به همین دلیل نمی‌‌توان تلاش افکار و اندیشه‌های ژرف انسان‌های ایثارگر را بازی روزگار تلقی نمود و از کنار آن‌ها به سادگی گذشت.

روزگار و چرخ و انجم سربه‌سر بازیستی

گرنه این روزگار دراز دهر را فرداستی

ارابه جنگی جهان علیه ملتی ستم‌دیده به حرکت درآمده و مسأله حیات امتی را به تمام همت پوشالی خودشان مورد حمله قرار دادند آیا صحیح است ما وظیفه‌ای در قبال آن نام‌آوران بی‌ادعا نداشته‌ باشیم؟ حقیقتاً این‌گونه تفکرات از نوع تحریف محتوای دفاع مقدس است؛ تحریفی که در حادثه کربلا پیش آمد، مرور اجمالی به اوضاع زمانی دفاع مقدس رسالت و مسؤولیت آحاد جامعه را بیش از پیش می‌نماید. صدام در مصاحبه مطبوعاتی‌اش با یک نشریه ایتالیایی می‌گوید: (جنگ عراق با ایران تنها یک نبرد منطقه‌ای نیست بلکه امروز عراق به نمایندگی از سوی تمام جهان متمدن با نظام ایران می‌جنگد و کشورهای غربی در این زمینه باید از ما سپاس‌گزار باشند) و یا اینکه محقق آمریکایی در کتاب خودش می‌گوید:

ماشین مرگ‌آفرین صدام تنها و تنها به یاری شرکت‌های غربی ساخته شد. یک آمار سرانگشتی نشان می‌دهد که ۴۴۵ شرکت غربی در ساختن این ماشین مرگ شرکت داشته‌اند.

بنابراین با نگرش اجمالی وظیفه‌ی خطیر ارباب جراید و محققان سخت‌کوش دیار ایران اسلامی در اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و حقیر از این قاعده مستثنی نیستم. به فرموده رهبر انقلاب: «امروز زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کم‌تر از شهادت نیست».

به هوس راست نیاید به تمنا نشود

که در این ره بسی خون جگر باید خورد

افسوس که تا امروز اهل قلم با مشکلات روزمره از ایثارگران وادی شهادت غفلت کرده‌اند.

اثر شما به نام طلایه‌داران معرفت مروری بر شهدای روحانی استان در سپاه حضرت ابوالفضل لرستان با حضور رئیس محترم مجلس رونمایی می‌گردد ضرورت پرداختن به این مقوله را در چه می‌بینید؟

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد

_ در حقیقت شهدا مأذنه‌های سربلندی ملت ایران را بنا نهاده‌اند و حرکت شتابنده مسلمانان را در اقصی نقاط دنیا به صورت پویا ترسیم کرده‌اند. در این میان رسالت عالمان مجاهد و مجاهدان عالم که با رساله علمیه و عملیه خود به دم شهادت و مرکب خون بر فراز منابر مُدرس ایثار و شهادتند که در لحظه‌های حساس داعی و پیشوای خلق با عمامه‌های خونین به وادی ایثار و شهادت وارد شدند به راستی آنان مصداق حدیث شریف «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم …» می‌باشند بر خلاف آنان که در ذی عالمانه ندای ملکوتی پیر جماران را نشنیدند و سجاده‌نشین لحظات خوش مادی دنیا شدند فریاد کمک‌خواهی هم‌نوعان را بیهوده انگاشتند.

حجت الاسلام رمضان تیموری نویسنده پرتلاش کتابهای دفاع مقدس در لرستان

حجت الاسلام رمضان تیموری نویسنده پرتلاش کتابهای دفاع مقدس در لرستان

جاهل به روز فتنه ره خانه گم کند

عالم چراغ جامعه و چشم عالم است

به هر حال، پاک‌‌باختگان طریق انسانیت در هر برهه‌ای از تاریخ که جامعه نیاز به ایثار و دفاع داشته است جان بر کف وارد میدان شده‌اند و از این‌رو «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» در میراث مکتوب شیعه به یادگار مانده است.

و در روایت دیگر آمده است؛ از پیامبر اکرم سؤال شد عالم گرامی‌تر است یا شهید؟ فرمود یک نفر عالم گرامی‌تر از هزار شهید، زیرا اقتدا علماء به پیامبران است و اقتداء شهداء به علماء و احادیثی از این قبیل سبب شده است پیشگامان شهادت عالمان روحانی باشند.

آنانی که حجره را به سنگر، قلم را به تفنگ، کتاب را به خشاب و زبان گلوله را به گلوله مسلح کرده‌اند مرزبان فقه آل محمد (ص) در طول تاریخ پر افتخار شیعه بوده‌اند.

حقیر هم برای ارج نهادن به مقام عالمان وارسته دیار لرستان و شهدای گلگون این سلسله جلیله تا به امروز به لطف الهی توانسته‌ام ۵ جلد در موضوع روحانیون شهید لرستان تدوین و تألیف نمایم.

دوران دفاع مقدس طلایی‌ترین دوران انقلاب بوده و شهدا پرچم‌دار این دوره‌اند، آیا در احیای فرهنگ شهادت در استان کارهایی انجام شده است؟ نظرتان را بفرمایید.

_ با وجود تلاش‌های فراوان متصدیان امر در عرصه فرهنگ متأسفانه تا به امروز حرکت چشم‌گیر، علمی و اصولی پیرامون نهادینه کردن فرهنگ شهادت در استان صورت نگرفته است؛ تمام خلاقیت و پویایی یک فرهنگ مبتنی به نوع نگرش مخاطب می‌باشد که در گاهِ ضرورت به هنگام نیاز بتوان از این فرهنگ حسن استفاده را به عمل آورد، درحالی‌که از منش‌های اخلاقی و رفتاری شهدا در جامعه عملاً خبری نیست، بلکه به فرموده امام راحل عمل نکرده‌ایم. ما پیشکسوتان جهاد و شهادت را در پیچ و خم حوادث روزگارر به دست فراموشی سپرده‌ایم.

 

شهدای روحانی در استان چه تعدادند و برای احیای جایگاه و نقش آن‌ها در دوران دفاع مقدس چه کارهایی انجام شده است و شما چه پیشنهادی دارید؟

_ تا به امروز بنا بر جلسات مکرر بین بنیاد شهید و سپاه تعداد شهدای روحانی استان لرستان به ۵۳ نفر رسیده است. هر چند احتمال اینکه عدد با ملاحظات مجدد و بازنگری دوباره چندین هزار پرونده که در دست اقدام است تعداد بیشتر شود. اما متأسفانه تا به امروز کار عمده‌ای پیرامون شهدای روحانی صورت نگرفته است جز ۵ جلد کتابی که با مشکلات عدیده درباره شهدای روحانی تدوین شده است چیز دیگری در دست نمی‌باشد، اکتفا نمودن به یک یا دو نشریه غیر علمی نشانه عدم توجه جدی به مقوله شهدای روحانی است.

بهتر است متصدیان امور با تشکیل ستادهای خاص مشکلات و موانع به وجود آمده را به گونه‌ای حل نموده و راه مؤلفین و محققین استان را در موضوع ایثار و شهادت برطرف نمایند. البته این کار مستلزم صبر و درایت خاص می‌باشد. بنیاد شهید که در پناه هدایت‌های معمار کبیر انقلاب و ارشادات مقام عظمای ولایت شکل گرفته است، تکلیف سنگین پراکندن عطر فرهنگ شهادت را بر دوش دارد.

احیای تفکر شهادت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، نهادینه کردن اخلاق فردی و اجتماعی در پرتو اندیشه‌های شهدا یکی از صدها وظیفه این نهاد و سایر نهادهای دولتی می‌باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی