سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

چند یادداشت درباره الگوی انتخابات آرمانی

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰ ب.ظ

اگر مثل ائمه و سیره ی آن بزرگواران عمل نمی فرمایید لا اقل از ناسا یاد بگیرید

بسم الله الرحمن الرحیم
یادش بخیر ایام دانشگاه یکی از اساتید تعریف می کرد تو امریکا اگر چند تا دانشجو یک گروه علمی پژوهشی تشکیل بدن و شروع کنن به کار کردن روی یک ایده ی علمی، ناسا به سرعت مطلع میشه و اگر ایده قابل توجه و آینده داری باشه سریع توسط ناسا مورد حمایت قرار می گیره. به این می گن رصد فعال و نامزد یابی فعالانه برای حمایتهای علمی پژوهشی. متاسفانه سالهاست در کشور ما شورای محترم نگهبان به جای نامزدیابی فعالانه مثل مغازه های قدیمی که درب دکان می نشستند تا مشتری بیاید خرید کند، همین طور در محل ثبت نام می نشینند تا نامزدها بیایند ثبت نام کنند و حال آنکه حتی در فضای بازار هم امروزه بازاریابی فعال جای فروش منفعلانه ی کالا را گرفته است و مدتهاست به جای آنکه مشتری سراغ فروشنده رود بازاریابها به عنوان نمایندگان فروشندگان، سراغ خریداران و خرده فروش ها می روند. سیره ی ائمه ی هدی علیهم السلام هم رصد فعالانه ی فضای جریان ها و شخصیت های جامعه بوده است و همواره مصداق اتم عارفان باهل زمانه بوده اند. مصداق بارز این مطلب جریان کربلاست که حضرت سید الشهداء علیهم السلام با شناختی که از اشخاص و جریانات داشت برای نفراتی که احتمال همکاری آنها در جریان عاشورا می رفت پیک می فرستادند و حتی شخصا برای دعوت برخی از آنها اقدام می فرمودند. به جاست شورای نگهبان نیز با معیارهایی که برای صلاحیت یابی دارد جامعه ی تحصیل کردگان و نخبگان هر شهر و روستا را رصد نماید و افرادی که دارای کف صلاحیت هستند را در لیستی مفصل به مردم ارائه دهد. الحمدلله امروزه با امکانات دیجیتالی و پرونده های رایانه ای اشخاص در نهادهای حکومتی، تهیه ی این لیستها کار سختی نیست. چند روز پیش متنی که در ادامه می آید را نوشته و پیشنهاد شد که کار شناخت شایستگان توسط مردم، با تکلیف نامه نویسی علمای سیاس پیش رود اما به نظر می رسد اصل وظیفه مال شورای نگهبان است نه علمای جریان شناس و با بصیرت، و در وهله ی اول تکلیف متوجه این شوراست. در هر حال امیدواریم که از این فضای انفعال هر چه سریعتر خارج شویم و یقین بدانیم هیچ اصلح با تقوایی همان طور که خود را برای تولیت مال یتیم نامزد نمی کند به طریق اولی برای قرار دادن خود در پرتگاه مسئولیتهای کلان اقدام نمی کند و از این نشستن در میزهای ثبت نام نامزدها، مسئولین اصلحی نصیب فضای مسئولانی کشور نخواهد شد.  
الآن باید بگردید شما، در سى و پنج میلیون جمعیت، بگردید این طرف و آن طرف، چند نفر پیدا کنید که دولت تشکیل بدهند. یک نفر بخواهید پیدا کنید رئیس جمهور بشود، باید شمع بردارید و دور همه جا بگردید... (بیانات حضرت امام در  21 تیر 1358صحیفه امام ج 9 ص 53)

امام خمینی انتخابات و شمع برداری


نوشته ی پیشین مورد اشاره: بهترین شیوه برای این که علمای متقی و خداترس برای انتخابات مجلس به میدان بیایند نوشتن تکلیف نامه از طرف بزرگان مقبول حوزه در فضای سیاست برای نامزد شدن افراد با صلاحیت است. به جاست که علمای با بصیرت و جریان شناس، به کمک مومنین انقلابی حاضر در هر کوی و دیار، که پیوسته شمع به دست در پی شناسایی دانشمندان با تقوا برای این مسئولیت خطیر کوی و برزن ها را گشته اند، بهترین ها را گلچین نموده و مردم را هدایت فرمایند. بنا بر فرمایشات امامین انقلاب لازم است علمای سیّاس قبل از آنکه مقام گرایی غربزدگان و احساس تکلیف های توهمی نفس مداران بار دیگر کشور را به ورطه ی دامهای غربگرایی، نفس پرستی و قبیله محوری ها بکشانند چراغ راه مردم گردند و همان گونه که دیروز اجازه نامه های اجتهاد، که بوسیله ی علمای بزرگوار پیشین  صادر می شد، چراغ راه مردم در شخصیت شناسی علمی و معنوی بود امروز نیز با تکلیف نامه هایی که برای متقیان بلاد در نامزد شدن برای انتخابات مجلس مرقوم می فرمایند مردم را از فرو افتادن به چاه های کنده شده با قدرت پول و رسانه نجات دهند. قطعا روحانیت انقلابی نمی تواند بی برنامه و بی روش در وادی سیاست نقش خود را در راهنمایی مردم ایفا کنند و لازم است هر چه سریع تر بهترین روش برای این مهم مورد بررسی و انتخاب فضلای حوزه قرار گیرد.

وَ ما أُریدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلى‏ ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُریدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنیب‏.
والسلام
16/9/98
قم مقدس

تکمله ی مطلب قبلی:
  چرا باید شورای نگهبان منتظر بایستد تا سیل ریاست طلبان که در کلام ائمه ی هدی علیهم السلام باید از ریاست دور نگه داشته شوند به میزهای ثبت نام هجوم آورند و سپس با رد صلاحیت گسترده ی آنان این شورای عزیز متهم به دیکتاتوری و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز برای فرصت ندادن به شایستگان برای تصدی مناصب مورد انتقاد واقع شود و حال آنکه طبق بیان شریف امام صادق علیه السلام هیچ ریاست طلبی شایسته ی ریاست نیست. (رجوع فرمایید به باب طلب الرئاسة در کتاب شریف کافی و باب حب الرئاسة در بحار الانوار) البته عزیزانی که در پی امتثال تکلیفی که علمای صالح بر دوششان گذاشته اند ثبت نام فرموده اند یقینا مصداق ریاست طلب نیستند.
  قَالَ الصادقِ علیه السلام: مَلْعُونٌ مَنْ‏ تَرَأَّسَ‏، مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا، مَلْعُونٌ مَنْ حَدَّثَ بِهَا نَفْسَه‏

ملعون است هر کس ریاست طلبی نماید، ملعون است آنکه برای ریاست همت کند و ملعون است که برای ریاست از خود ذکری به میان آورد.

بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم در داستان حضرت طالوت علیه السلام از تفویض رای بنی اسرائیل به پیامبر زمانه شان در انتخاب فرمانده سخن می گوید و این ارجاع را تایید می فرماید و اتفاقا برکت این تفویض رای را با پیروزی یاران طالوت بر لشگر جالوت اثبات می فرماید.
با اندکی تامل واضح است که انتخاب اصلح از میان نخبگان، فرزانگان و شایستگان جامعه برای مناصب حکومتی وظیفه ی خطیری است که بصیرت، جریان شناسی و شخصیت شناسی ویژه ای لازم دارد و طبیعتا عموم مردم یعنی عزیزانی که مشاغل زمان بر و شبانه روزی طاقت فرسا دارند و فرصت شخصیت شناسی و منتخب یابی کافی ندارند و یا به هر دلیل دیگری به دلیل نداشتن اطلاعات لازم سیاسی و اجتماعی تکلیفی در تشخیص اصلح ندارند نباید از آنها انتظار داشت که خود شخصا به تشخیص اصلح برسند. مشورت و همفکری و استفاده از تجربیات و دانش دیگران امروزه یک مطلب اثبات شده ی عقلی و دینی است و در بیانات امامین انقلاب نیز به لزوم مشورت با علما و صلحا برای تشخیص اصلح در انتخابات اشاره شده است. برای نظام مند شدن این الگوی مشورتی یکی از بهترین راه ها بحث تفویض رای در سامانه ی انتخابات است که افراد رای خود را به معتمدین خود تفویض نمایند و انتخاب آنها را به انتخاب خود ترجیح دهند کاری که ملت عصر رسول خدا ابتدا آن را پذیرفتند و در غدیر بر این که انتخاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را به انتخاب خود ترجیح می دهند اعتراف کردند اما پای حرف خود نماندند و با کم فهمی نسبت به اهمیت رهبری جامعه و جایگاه حاکمیت، نقض عهد نموده و تفویض رای خود را از نبی اکرم و اصلح غدیری پس گرفتند و خود رای کوته نظرانه ای را برگزیدند. امید است که بار دیگر با فهم اهمیت تفویض رای به افراد با بصیرت و برقرار شدن این نظام در جامعه، زمینه برای ظهور ولی غدیری آخرالزمانی ایجاد شود. شکی نیست که پیاده سازی سامانه های الکترونیک که در آنها شخص کد ملی شخصی که می خواهد رایش را به او تفویض کند را به عنوان رای خود ثبت می کند ضروری است و هر کس باید در حد فهم خود، رایش را تفویض نماید یعنی ممکن است کسی در یک روستا معتمدش امام جماعت آن روستا باشد و شناخت و اعتمادش به او از ولی جامعه بیشتر باشد، طبعا چنین کسی می تواند کد ملی همین امام جماعت را ثبت نماید و رایش را به او تفویض نماید. نکته ی دیگر این که تفویض رای اجباری نیست و هر کس فکر می کند خود به انتخاب اصلح دست یافته است می تواند مستقیما رای خود را به صندوق بیاندازد. بحث انتخاب اصلح توسط نخبگان موضوعی تاریخی است و در داستانهای تاریخی پادشاهان ایرانی نیز وجود داشته است.  (مثل جریان منع شورای خردمندان از پادشاهی بهرام گور) همچنین در کتب قدمائی سیاست مانند جمهوری افلاطون و سیاست ارسطو نیز مورد اشاره قرار گرفته است. اما آن فرایند اشکال عمده اش این بوده که مردم کلا از انتخاب حذف می شدند و کار انتخاب به شورای فرزانگان سپرده شده و معمولا صاحبان زر و زور در این شوراها نفوذ می نمودند و حکومت را از خرد و حکمت و شایسته سالاری جدا می نمودند ضمن این که عموم جامعه نیز که خود را دور از انتخاب حاکم می دیدند معمولا حاضر نبودند پای حاکم خود تا پای جان بایستند و با دل و جان از این منتخب شورای فرزانگان دفاع نمایند. نمونه دموکراسی غربی نیز که در آن کار انتخاب رئیس جمهور کاملا به رای عموم جامعه سپرده شود مشکلش این است که صاحبان زر و زور با پروپاگاندا و قدرت رسانه ای و اقتصادی مردم را فریب می دهند و آراء را به سمت خود می کشانند کما این که به وضوح در دنیای امروز غرب دیده می شود که با رنگ بندی عموم جامعه و جنگهای زرگری و دوقطبی های  کاذب به راحتی آراء مردم مدیریت می شود. لذا باید سامانه ای میانه اتخاذ شود که نه کاملا رای به مردم داده شود و نه کاملا رای به فرزانگان سپرده شود و نظام پیشنهادی در این مقاله به دنبال همین ایده ارائه شده است. برخی ممکن است اشکال نمایند که خبرگان رهبری به همین صورت طراحی شده است و رای غیر مستقیم مردم رهبر را انتخاب می نماید. پاسخ این است که گرچه نظام انتخاب رهبر توسط خبرگان هوشمندانه تر طراحی شده است اما باز هم در آنجا اختیار انتخاب مستقیم از مردم سلب شده است و برخی همین قضیه را سببی می دانند که مدعی شوند نقشی در انتخاب رهبر ندارند. اگر شورای نگهبان بحث نامزدیابی فعال را پیگیری نماید آنگاه این سامانه ی تفویض رای نیز می تواند به خوبی اجرا شود وگرنه باید توجه داشت که این پیشنهاد تکمله ی پیشنهاد قبلی در نامزدیابی فعال توسط شورای نگهبان است و جداگانه قابلیت اجرا ندارد.
و من الله التوفیق و علیه التکلان 2/10/98 قم مقدسه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی