دعوای استحباب و اباحه ی چند همسری
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث چند همسری چند روز قبل از فتنه ی 98 در کشور به صورت فراگیر مطرح گردید و با برخورد به فتنه فرصت نشد خوب به آن پرداخته شود. در قرآن کریم یک آیه برای این موضوع وارد شده است که موضوع را به زیبایی حل نموده است:
(4) النساء : 3 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا
این قضیه به صورت یک معادله ی ترازویی شاهین دار مطرح شده است (و ان ... فان...) یعنی در هر دو کفه ی این ترازو اگر وزن سنگین شود موجب عدم تعادل و سقوط است در یک کفه بی سرپرست رها شدن یتیمان قرار گرفته است و در کفه ی دیگر بی عدالتی میان زنان ...یعنی برای جلوگیری از مساوی رفتار نکردن با یتیمان می توانید با مادرانشان ازدواج نمایید تا فرزندخوانده شما شوند و راحت مثل فرزند به آنان خدمت نمایید و حق یتیم را کم نگذاشته باشید ولی از طرف دیگر اگر نمی توانید بین زنان عدالت برقرار کنید و ممکن است در مقوله ی چند همسری دچار بی عدالتی شوید به همان تک همسر قناعت نمایید و با روش های دیگر به یتیمان خدمت نمایید...
در هر حال مشخص است که چند همسری کار هر کسی نیست و نسخه ای نیست که برای هر کسی پیچیده شود و امثال آیت الله قاضی و آیت الله شاه آبادی و آیت الله مدنی ها را می خواهد که وارد این مقوله شوند. اما موسسه حیات طیبه ی حسنی مدعی است شرایط کشور شرایط خاصی است و بیوه زنان و پیردختران تعدادشان از حد طبیعی بالازده است و خطرناک است و آیا باز هم در این شرایط حکم همان است یا لازم است برای جلوگیری از خطرات ناشی از بی همسر ماندن چند میلیون بانو در جامعه اقدام دیگری مبذول داشته شود. بحث کارشناسی و تخصصی است و خوب است که سخنان هر دو طرف یعنی هم موسسه حیات طیبه حسنی اینجا و اینجا و هم سخن مخالفین اینجا دیده شود و بحث بدون هیاهو جنجال پیگیری شود.