سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

سنگر مجازی جنگ نرم و دفاع از اعتقادات شهید عبدالله خسروی لرستان

یادداشت تحلیلی و خاطره، پوستر، مصاحبه، کلیپ صوتی، فیلم سینمایی و مستند ، بازی و....

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

اولین عاشورای بعد از ازدواجمان روستای برگه (مازندران بخش گهرباران) یعنی زادگاه خانم اسفندیاری (همسر گرامی بنده) بودیم. مراسم جالبی داشتند در طی سالیان متمادی کلی برنامه در روزهای تاسوعا و عاشورا طرح ریزی شده بود و تقریبا تمام روز را پر می کرد. در محله ی اسفندیاری های روستا، دو تا مسجد وجود دارد، مسجد جامع و مسجد امام حسین علیه السلام. شب تاسوعا عزاداران این مسجد فاصله ی دو مسجد را هیئت راه می اندازند و یک پذیرایی و نوحه و عزا مهمان آن مسجد می شوند. شب عاشورا مسجدی که اهلش میهمان داری کرده بودند این بار خود هیئت راه می اندازند و یک پذیرایی مختصر و نوحه و عزا مهمان مسجد دیگر می شوند. نوحه های محلی سوزناکی نیز خوانده می شود. معمولا بزرگ روستا در این مراسمات پیرمرد حاج حسین نامی است که همه به او ارادت دارند و شعر معروفی که هر سال برای نوحه اش تکرار می کند به نام "شه کشور شهادت" معروف است. ناهار روز عاشورا هم همه در مسجد جامع مهمان سفره ی آبگوشت (دیزی) نذری هستند. شام غریبان جالبی هم دارند. ان شاء الله عمری باشد یک سال باید دوربین ببرم از این مراسمات مستند تهیه کنم. بگذریم، از موضوع نوشته خارج نشوم غرض این بود که سال اول مهمان عزاداران روستای برگه بودیم. سال دوم اما خانم اسفندیاری مهمان سفره ی عزای حسینی مردم خرم آباد بودند. ایشان ضمن ارادتی که به این مراسم پیدا کردند و خودشان هم گل عزا بر چادرشان مالیدند لطف فرمودند یادداشتی ( چند روز بعد از عاشورای 90) به پیشنهاد حقیر نوشته اند که در ادامه تقدیم می شود.

عکسهای خانم اسفندیاری در عاشورای حسینی در خرم آباد:

خانم اسفندیاری در کنار خاک گل عزاداری
خانم اسفندیاری در کنار تپه خاک الک شده و شیشه های گلاب چیده شده در حوض آماده شده برای گل متبرک عزای حسینی-تاسوعا 90

خانم اسفندیاری کنار علم عزا

یادداشت خانم اسفندیاری درباره مراسم گل افتادن:

غروب تاسوعا بود. از کوچه ها که عبور می کردیم جای جای خیابان ها مقداری چوب و کنده ی درخت و تل هایی از خاک مشاهده کردیم. در تعجب از این خاک ها و چوب ها بودم که ناگهان به خاطرم رسید که فردا عاشوراست و اینجا هم خرم آباد..

خاک الک شده، گلاب هایی که مردم نذر کرده و اورده بودند و این چوب ها چه ربطی به عاشورا داشت؟با اندکی پرس و جو فهمیدم که مردم خرم آباد صبح روز عاشورا با خاک و گلاب، گلی خوش بو درست می کنند. با چ.ب ها هم آتش روشن می کنند. بعد از آماده شدن گل، مردان سرتاپا در گل فرو می روند و اوج ارادت و غم و ماتم خود را در عزای امام حسین علیه السلام اظهار می کنند. سپس با قرار گرفتن جلوی آتش گل بدن خود را خشک می کنند. وقتی این ها را شنیدم برایم عجیب بود.. تا این که روز عاشورا فرارسید و من هم به خیابان رفتم. اول به گل مالیدن به خودم که فکر می کردم حس خوبی نداشتم اما با اصرار خانواده اقدام به این کار کردم و سر و شانه هایم را گل مالیدم. وقتی به میان جمعیت رفتم و همه ی مردم را گل مال شده دیدم حس عجیبی داشتم. حسی که هرگز آن را تجربه نکرده بودم، یک حس تازه به عاشورا و کربلا...نکته ی جالب این حس آن بود که همه ی مردم مثل هم شده بودند. پیر...جوان...کودک... همه خاکی بودند. قرابت مردم به هم و اوج حزن و اندوه در بین مردم احساس می شد و من چه حس قشنگی داشتم. با خود گفتم حقا جای داردهر فردی از سراسر کشور برای یکبار هم شده یک سال عاشورا را به خرم آباد بیاید و خود را در گل متبرک فرو ببرد تا همه ی نفسانیات و هوس های دنیوی را لحظه ای از خود دور کند و این که همه ی ما از خاکیم و دوباره به خاک بر می گردیم را عینا تجربه کند. من که در حسرت آن روز مانده ام و آرزو می کنم تا سال دیگر زنده باشم و هر جای این کره ی خاکی باشم به خرم آباد بیایم و خود را با خاک عزای حسینی یکی کنم و این گونه گوشه ای از مصیبت عظیمی که در اسلام واقع شده است را حس کنم و  بگویم السلام علیک یا ابا عبدالله... لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِ  و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِى السَّمواتِ عَلى جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ..

نوشته شده چند روز بعد از عاشورای 90-خرم آباد


داستان عکسهای عرض ارادت یک زوج جوان به همراه فرزندشان + عکس

عکس های زیر نیز همان روز از متبرک و مزین شدن یک زوج جوان و فرزندشان به گل عزای حسینی در خرم آباد ثبت شده است.

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن 1

ثبت لحظه به لحظه ی متبرک شدن یک دختربچه به گل عزای حسینی1

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن2

ثبت لحظه به لحظه ی متبرک شدن یک دختربچه به گل عزای حسینی2

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن 3


ثبت لحظه به لحظه ی متبرک شدن یک دختربچه به گل عزای حسینی3


عزاداری لرستانی ها و گل افتادن 4


ثبت لحظه به لحظه ی متبرک شدن یک دختربچه به گل عزای حسینی4

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن5

ثبت لحظه به لحظه ی متبرک شدن یک دختربچه به گل عزای حسینی5

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن 6

ثبت لحظه به لحظه ی متبرک شدن یک دختربچه به گل عزای حسینی6



ارادت خواهران کم حجاب به سالار شهیدان :

ملت ایران همه حسینی اند.. ارادتی که به سالار شهیدان نشان می دهند موجب این همه برکات و عنایات حضرت حق شده است.. این همه نذری.. این همه مراسم... این همه عرض ارادت.. قدیم تر ها برخی ها مثل ما که توان مالی نذر کردن برای تهیه ی غذا را نداشتند نذر می کردند که ظروف غذای مجالس را بشویند یا پای سماور بنشینند چای بریزند و استکان بشویند.. با این ظروف یک بار مصرف متاسفانه باب این گونه نذرها بر فقرا بسته شده است...

بگذریم الحمدلله دشمن با آن که توانسته ظاهر برخی دختران عزیز نجیب و پاک این مملکت را از ظاهر اسلامی کمی دور کند و از حجابشان اندکی بکاهد اما همچنان دل و جانشان حسینی است... باور نمی کنید؟ این هم عکس هایی از از بروز عشق و علاقه قلبی این خواهران غیور به حضرت اباعبدالله...


عزاداری لرستانی ها و گل افتادن8

یک خواهر کم حجاب در حال آمدن به سمت حوض گل متبرک برای گل برداشتن

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن 8

یک خواهر کم حجاب لرستانی غرق در گل عزای حسینی

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن 9

دو خواهر کم حجاب متبرک به گل عزای حسینی

پاسخ به برخی انتقادات به گل افتادن :

برخی برای مبارزه با این سنت حسنه اشکال می کنند که آقا این حرکت وهن شیعه است و نباید کسی در حوض گل شنا کند..

پاسخ این است که شنایی در کار نیست.. مگر می شود در حوش با عمق 20 سانت شنا کرد؟

انتقاد دیگر این است که چهره های گل اندود شده تکان دهنده است و مخاطب را آزار می دهد و موجب تضعیف شیعه است

پاسخ این سوال هم این است که خب زیاده روی و ساخت ظاهر های مخاطب آزارنده کار خوبی نیست.. اما نمی شود به خاطر افراط عده ای یک چنینی سنت حسنه ی زیبایی را به کلی تخطئه کرد.. باید با فرهنگ سازی افراد را آگاه نمود تا ظاهر صورت خود را به گونه ای مخاطب آزار به گل متبرک نکنند..

اما این که کل سر تا پا گلی شود به نحو کاملا صحیح و مناسب بلا اشکال است و نشانه ی نهایت حزن و اندوه و ارادت است


علاقه ی یک مازندرانی دیگر به مراسم گل افتادن

حاج آقای میرعمادی امام جمعه ی محبوب و عزیز مازندرانی نیز خود هر ساله به گل عزای حضرت اباعبدالله متبرک می شوند.. یادش بخیر برادر حبیب الله دهمرده استاندار پرکار و خدوم نیز فرصت متبرک شدن به گل عزای حسینی را مغتنم می شمرد... عکس هایش طلب شما...

 کاربردهای دیگر گل متبرک عاشورای لرستان

البته بسیاری مردم از این گل برای شفا گرفتن می برند و همچنین بسیاری هم برای بیمه نمودن جسم خود در برابر امراض و بیماری ها این گل متبرک را غنیمت می شمارند.  یکی از شفا گرفته گان از این گل متبرک مرجع اعظم شیعیان جهان حضرت آیت الله سید حسین بروجردی است (منبع اینجا)


عزاداری لرستانی ها و گل افتادن


عزاداری لرستانی ها و گل افتادن

گل عزای حسینی را برای شفا می برند

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن

گل عزای حسینی را برای شفا می برند 2


البته برخی هم با این گل ماشین خود را بیمه و متبرک می کنند..

البته این عزیزان باید مراقب باشند به این گل متبرک بی احترامی و اهانتی نشود..

عزاداری لرستانی ها و گل افتادن

بیمه و متبرک کردن ماشین با گل عزای حسینی

برخی هم قبور مرده هایشان را برای شادی روح و آمرزش آنها به گل عزای امام حسین متبرک می کنند (عکسش طلب شما، الان هر چه می گردم روی رایانه ام پیداش نمی کنم)

خب خدا قوت..متن طولانی شد ببخشید..خسته که نیستید...کی خستس؟ دشمن.. البته داخل کشور هم خسته داریم..

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

ذکر صلوات و دعا برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفدا و پایداری امام خامنه ای و ملت مسلمان ایران در مسیر تحقق اسلام ناب محمدی  را فراموش نفرمایید.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی